• Tollebeek – Afgelopen woensdag stond de eerste wedstrijd op het programma voor de jongens van de JO10-1 in de Poldercup tegen Lemmer VV JO10-1. Het is natuurlijk al weer een tijdje geleden sinds er officieel wedstrijden werden gespeeld en de jongens hebben reikhalzend uitgekeken naar dit moment.
    Om 18:45 was de aftrap en werd er gevoetbald op ons eigen zonovergoten sportpark. Beginnen met een thuiswedstrijd is altijd goed voor het vertrouwen. Wegens de maatregelen mochten er helaas geen supporters aanwezig zijn maar vanuit het bos werden de pupillen aangemoedigd met het nodige vuurwerk, de fans lieten zien dat ze in deze nieuwe competitie weer vierkant achter hun favoriet club staan. Gelukkig waren er geen sleutels in de omgang van het stadion zodat de deuren dicht bleven.
    De wedstrijd begon voor beidde kanten een beetje rommelig en het was te zien dat het echte wedstrijdritme ontbrak aan beidde kanten. Na een paar ballen over en weer was het Henrian die met een rush over de zijkant probeerde de bal in het net te krijgen voor een vroege voorsprong. De verdediger van Lemmer blokkeerde echter vakkundig en veranderde de bal van richting. Als een schim kwam Tim achter de verdediging tevoorschijn en dook op de bal, hij prikte de bal in de hoek en de keeper moest voor de eerste keer de bal uit het net halen.
    Tollebeek was vastberaden om de wedstrijd naar zich toe te trekken en bleef aandringen bij de verdediging van Lemmer. Zwier de vaste aanwinst in de spits had vandaag voor het eerst zijn nieuwe voetbalschoenen aan tijdens de wedstrijd en wilde gaan ondervinden of deze net zo goed konden scoren als zijn vorige. Na 6 minuten wisten we het antwoord al, Zwier schoot behendig in de hoek en tekende voor de 2-0. Lemmer probeerde een vuist te maken maar de spitsen hadden het zichtbaar moeilijk om Ruurd te passeren die een betrouwbare schakel was achterin.
    Lemmer liet de concentratie even zakken en Tollebeek maakte dankbaar gebruik van deze kans. Tim maakte een diepe loopactie en Henrian lobde de bal over het middenveld heen. Oog in oog met de keeper aarzelde Tim niet en schoot de 3-0 binnen. Bij vlagen kwam de tegenstanden voor het doel van Tollebeek maar Okke liet zich vandaag niet passeren. Het was dan ook verdienstelijk keeperswerk wat hij de hele eerste helft zou volhouden. Inmiddels was Zwier warm gedraaid en pakte hij de brommer er weer bij. Jelle gaf een sublieme crosspass en Zwier stoof weg om de bal in het net van de tegenstander af te leveren, 4-0. Vlak hierna leed de spits van Lemmer balverlies op de helft van Tollebeek en stuurde Henrian een lange bal naar Zwier. De nieuwe schoenen deden opnieuw hun werk, keurig in de hoek, 5-0.
    Donny van de be…oh nee William was vandaag heer en meester op het middenveld, tegenstanders werden opgejaagd en moesten de bal afstaan zodat Tollebeek opnieuw een aanval kon opzetten. Bijna aan het einde van de eerste helft was William los van zijn tegenstander en pegelde hij de bal in de linker hoek, keeper was kansloos. Op de valreep van het fluitsignaal was er nog een prachtige combinatie te bewonderen tussen, Henrian, Jelle en Zwier, Henrian gaf de bal breed en Jelle gaf een lange crosspass over de as van het veld, Zwier bewees opnieuw dat hij een geboren doelpunten maker is, 7-0.
    Tweede helft begon Tollebeek met een keeperswissel, Henrian in plaats van Okke. De scheidsrechter floot voor het begin van de tweede helft en de spelers krioelden weer over het veld. Een mooie vertoning zo in de avondzon. Okke bracht frisse energie in het team en rende wat af, na een mooie verdedigende actie speelde hij Zwier in die wel raad met de bal wist, tot spijt van de keeper, door het midden maar evengoed onhoudbaar, 8-0.
    Tollebeek leek een beetje gegrepen door diezelfde avondzon en de ruime voorsprong, zodat het een beetje achterover ging leunen. Lemmer VV kwam meer aan voetballen toe en trok meer van het spel naar zich toe. Lemmer kreeg nu ook meerdere kansen maar vooralsnog werden die niet beloond. Dat Tollebeek ook op individuele klasse kan imponeren hadden we vorige seizoen al gezien maar in de tweede helft werd dit bevestigt. Vooral Jelle trok de aandacht die uitstekend bleef verdedigen en strooide met lange ballen. Na ruim 7 minuten gespeeld kon er weer gejuicht worden Jelle gaf een steek pass op Zwier die Okke beloonde voor de assist eerder in de tweede helft en gaf de bal opzij. Okke schoot hoog en strak in de verste hoek, uitstekende goal, 9-0.
    Lemmer speelde meer de bal rond en Tollebeek stond meerdere keren in een man minder situatie op eigen helft, de wedstrijd was inmiddels bezig met het laatste kwartier en de mannen waren met hun hoofd al bij zaterdag. Het was Jelle die de bal aangespeeld kreeg van Okke na een uitbal ter hoogte van de middellijn die de bal pardoes op de slof nam en de andere goal wist te bereiken…over de keeper heen in het doel, 10-0. Bewust of onbewust onze vedette zal de nodige aantekeningen moeten uitdelen na de wedstrijd. Zwier vond 6 toch net mooier als 5 en maakte een dubbele hattrick door de 11-0 te maken.
    Met de eindstreep in zicht was het dan toch raak en combineerde Lemmer om het middenveld van Tollebeek heen, de spits drukte snel af en lobde hem over de keeper heen, 11-1. Met de laatste krachten werd er nog een aanval op touw gezet door Tollebeek die Ruurd afrondde met een harde bal door het midden, het net bolde voor de twaalfde keer, 12-1.
    De scheidsrechter floot af en de eerste overwinning van Tollebeek in de Poldercup is een feit.