• Franeker – VV Tollebeek

Tollebeek reist deze middag af naar het Friese Franeker. De assistent trainer heeft twee mooie busjes geregeld voor de selectie, je kunt je voorstellen dat de stemming in de busjes opperbest was, vooral het nieuwe muzieknummer van Memphis Depay viel in de smaak bij de mannen. Eenmaal aangekomen op het complex van Franeker moest de knop om en werd er begonnen aan de warming up. De voorbereiding zag er goed uit en het veld van Franeker lag er goed bij, het beloofde een mooie voetbalmiddag te worden.
    We gaan beginnen aan de wedstrijd. Gelijk word duidelijk dat beide ploegen afwachtend aan de wedstrijd beginnen er wordt in de beginfase weinig gecreëerd. In de vijfde minuut geeft Franeker een mooie pass over de breedte van het veld, de linksvoor lijkt voorbij Bram Hulsebosch maar wordt met een sterke sliding van de bal gegleden. Het blijft allemaal wat afwachtend van beide kanten. Pas in de 18de minuut is het Tollebeek die er goed uit komt, Rik Loman ontvangt de bal op rechts, speelt zijn directe tegenstander uit en geeft de bal hoog voor bij de tweede paal, hier is Luuk Boons (LB7) goed los gekomen van zijn tegenstander, de bank viert op en ziet Luuk de bal met een fenomenale volley tegen de touwen jagen, een fantastische goal om jezelf tot clubtopscorer van het seizoen te kronen. In de 20ste minuut is het Marijn Brandsema die zijn tegenstander met een snelle beweging het bos instuurt, hij schiet van 25 meter maar de bal raakt de paal. Tollebeek neemt het heft in handen en krijgt de betere kansen van de twee ploegen. In de 28ste minuut is het weer Tollebeek met Rik Loman die Willem Hulsebosch diep stuurt, Willem speelt zijn tegenstander uit, geeft een voorzet op Marijn maar de bal beland helaas op de paal. In de verdediging van Tollebeek worden ondertussen veel duels gewonnen. In de 33ste minuut geeft Marijn een diepe bal op Rik Loman, Rik speelt zijn tegenstander uit en schiet met zijn linker been de bal richting het doel van de tegenstander, de bal beland helaas in het zijnet. Tollebeek gaat rusten bij een stand van 0-1. Na de rust komt Franeker logischerwijs een stuk feller de kleedkamer uit, al na een minuut schiet de spits van Franeker rakelings over het doel van Tollebeek. Even later komt Franeker goed door aan de rechterkant van het veld, ze geven de bal voor maar Arno Jonkers brengt redding en werkt de bal goed weg. In de 54ste minuut krijgt Franeker een vrije trap op de rand van het zestienmetergebied, de bal gaat hard langs de muur maar Arend Boers brengt knap redding. Een minuut later krijgt Franeker een hoekschop er wordt zwak verdedigd en de bal wordt makkelijk binnen gekopt. 1-1.Even later ontvangt Johan van Slooten de bal achterin, hij verliest de bal en is genoodzaakt aan de noodrem te trekken, voor deze actie ontvangt Johan van de scheidsrechter een directe rode kaart. Marlon Ruiter is ondertussen het veld ingekomen voor Arno Jonkers. Tollebeek moet nu stand houden tegen Franeker dat steeds sterker wordt. In de 75ste minuut krijgt Franeker weer een vrije trap, deze wordt weer gered door Arend maar hij kan de bal niet klemmen, in tweede instantie wordt de bal gelukkig over het doel geschoten. Even later is het Tollebeek dat slordig omgaat met het balbezit achterin, de bal wordt verloren, gelukkig brengt Bram Hulsebosch redding met een sterke tackle. Rond de 80ste minuut mag Ties Dekkers eindelijk het veld in, Eem graag geziene speler bij het eerste van Tollebeek. Er lijkt gelijk wat te veranderen, Marlon Ruiter speelt de bal naar Rik Loman, Rik schiet de bal hard richting de korte hoek maar de keeper red knap. Lauren Weerstand mag zijn broertje Rick Weerstand vervangen, Rick had een zeer goede wedstrijd gespeeld en geen duel verloren, helaas kreeg hij een harde tik tegen het been waardoor hij het veld moest verlaten. In de 87ste minuut word Franeker gevaarlijk via de linksbuiten, hij schiet gevaarlijk richting doel maar Arend red knap. Marijn mag in de 89ste minuut aanleggen voor een vrije trap, van zo’n dertig meter schiet Marijn de bal rakelings langs het doel. In de slotseconden van de wedstrijd beland de bal in de kluts voor het doel van Tollebeek voor de voeten van een speler van Franeker, deze schiet van dichtbij op het doel van Tollebeek, vraag mij niet hoe maar Arend weet de bal nog te redden. De eindstand blijft hierdoor 1-1. Al met al een goed resultaat, waar Tollebeek mee verder kan. Nog een leuk feitje, Luuk is vooralsnog clubtopscorer.

Henk Pit