• 2e competitieronde in mei (zaterdag 11 mei). Tollebeek JO-7

We zijn te gast op het mooie sportpark in Emmeloord. De jongens hebben er zin in en weten van gekkigheid niet hoe snel ze zich om moeten kleden zodat ze weer op het veld staan en de bal weer rolt. Elke week zien we de spelers stappen maken, persoonlijk maar ook als team. Positiespel, passing, verdedigen, maar ook elkaar motiveren en oppeppen. Leuk om te zien.
    Vandaag mogen we de 1e wedstrijd tegen de JO7-2 van SC Emmeloord. Vorige week van deze ploeg verloren dus vandaag gebrand op een overwinning. Het is ook te zien. De start is hoopgevend. Met hoog pressievoetbal wordt de tegenstander vastgezet op de eigen helft. Emmeloord heeft moeite om zich er onderuit te voetballen en weldra weet Wout de bal de verschalken op het middenveld. Hij kapt en draait en weet zichzelf vrij te spelen, waarop hij verwoestend uithaalt. 1-0 voor Tollebeek. Het geeft de ploeg moed en opnieuw zetten ze de tegenstander vast op eigen helft. Echter de verdedigende taken zijn ook belangrijk en even wordt een directe tegenstander uit het oog verloren door een speler van Tollebeek, waardoor de Emmeloorders de gelijkmaker noteren. Er komen twee verse spelers in bij Tollebeek en het druk zetten begint opnieuw. Bram weet de bal te veroveren aan de linkerkant van het veld. Hij kijkt, haalt zijn duimstok tevoorschijn en ziet dat het past. Zijn voet gaat naar achteren en raakt de bal perfect. Met een boog zeilt de bal over iedereen heen en ploft in het doel. 2-1 Voor Tollebeek. Nog maar 5 minuten te spelen, dit moeten we over de streep trekken. Helaas sluipt er gemak in het spel en het druk zetten wordt vergeten. De tegenstander krijgt grip op de wedstrijd en maakt de 2-2. De koppies gaan hangen. Een gelijkspel is waarschijnlijk de eindstand als Emmeloord toch nog een keer aanzet en in de absolute slotseconden van de wedstrijd de winnende goal maakt. 2-3. Helaas, maar ook deze keer weten we niet van onze buren te winnen, maar niet getreurd. Volgende week weer een kans!

De 2e wedstrijd van vandaag spelen we tegen SVM Marknesse JO7-1. Een technisch begaafde ploeg, maar Tollebeek gooit vanaf het eerste fluitsignaal het fysiek in de strijd. Jacob, Henri, Bram en Karsten trekken vanaf het allereerste begin de wedstrijd naar zich toe. Dit wordt beloond met een lange rush van Brommer Bram waardoor de 1-0 op het scorebord staat. SVM loert op de uitbraak, maar Karsten staat achterin zijn mannetje en roeit op zijn Engels alle ballen de tribunes in. Weg = weg. We wisselen en fris bloed komt in de ploeg. Sem start vanaf eigen helft, stuurt twee man het bos in (waarschijnlijk zoeken ze hem nog steeds), passeert een derde en blijft kalm voor het doel. 2-0 voor Tollebeek! Wout wil ook een duit in het zakje doen en scoort de 3-0 met een intikker nadat hij knap de bal verovert. Tollebeek draait goed en de spelers weten elkaar te vinden. Jacob verdeelt als vanouds het spel en is de koning van de steekpass waarmee zijn teamgenoten zich wel raad weten. Toch komt SVM terug en het lijkt alsof 3-1 de eindstand wordt. Echter de Opa van Henri staat langs de kant zijn kleinzoon aan te moedigen en wat doe je dan als voetballer? Het vuur uit je sloffen lopen natuurlijk! Hij loert al de hele wedstrijd op zijn kans a la Huntelaar en in de slotminuten is het zo ver. Hij weet het doel te vinden met een bekeken bal en rent direct na zijn doelpunt in de armen van zijn Opa. Wat supporters al niet teweeg brengen bij de ploeg. Bij deze iedereen de volgende wedstrijd uitgenodigd! De eindstand is 4-1 en Tollebeek wint verdient.

De laatste en 3e wedstrijd van vandaag is tegen Creil JO7-1. Een stugge en verdedigende ploeg die het moet hebben van een snelle counter. Wij beginnen met Jasper, Sem, Wout, Bram en Karsten. Jacob en Henri mogen nog even uitrusten van de inspanningen. Tollebeek heeft 70% balbezit en de bal wordt rondgespeeld rondom het doel van de tegenstander. Creil vindt het prima en laat Tollebeek het spel maken. Er wordt geloerd op een foutje en deze komt. Met een snelle uitbraak scoort Creil en kijkt Tollebeek voor het eerst deze ronde tegen een achterstand aan. Creil parkeert de bus voor het doel en voor Tollebeek is er geen doorkomen aan. Totdat Sem de bal aangespeeld krijgt aan de rechterkant van het veld. Hij ziet een gaatje en twijfelt niet. De keeper kan alleen maar graaien. De bal slaat tegen de touwen en de gelijkmaker is daar, 1-1. Tollebeek zet aan en neemt meer risico om toch de felbegeerde punten mee te kunnen nemen. We wisselen door zodat er steeds vers bloed in het veld komt. Het overwicht is daar, maar zoals zo vaak in het voetbal is dit geen garantie voor succes. Opnieuw een snelle uitbraak van Creil en ondanks een sliding van Karsten rolt de bal tergend langzaam over de doellijn. We verliezen met 2-1, maar zien genoeg aanknopingspunten dat we op de goede weg zijn. De prestaties komen dan vanzelf. Een compliment voor de hele ploeg!