• TOP 63 1- Tolllebeek 1
    Zaterdag 29 september voor Tollebeek 1 de tweede competitie wedstrijd, uit tegen TOP’63 uit Oppenhuizen wat ligt onder de rook van Sneek. Voor Tollebeek een lastige tegenstander met een stugge verdediging die vooral ‘de lange bal’ hanteert en dat spelletje ligt Tollebeek minder goed.
    Tollebeek begon met de volgende mannen, de staf: Hoofdtrainer Gert Vosjan, assistent trainer René Buijsse en leider Richard van der Steege. De opstelling was hetzelfde als vorige week. Door enkele blessures bij de selectie was jeugdspeler Justin Visser (17 jaar) op het laatste moment toegevoegd aan de wedstrijdselectie van 15 man. Helaas voor hem nog geen debuut aangezien de wedstrijd zich daar niet voor leende, maar die kans komt vast nog wel.
    Het natuurgrasveld lag er schitterend bij en het was perfect weer om er een mooie voetbalmiddag van te maken. Een stralend zonnetje, geen wind en een graad of 15. Zowel voor spelers als supporters perfecte omstandigheden.
    Tollebeek begon matig aan de wedstrijd en TOP zat er bovenop via het bekende Kick en Rush voetbal. Dit resulteerde in enkele corners voor TOP die adequaat werden weggewerkt door de Tollebeker verdediging. In de 5e minuut werd Rik Loman al een keer stevig onderuit gehaald aan de zijlijn, dit had wellicht geel moeten zijn maar de scheids was nog tolerant. In de 10e minuut de beste kans tot nu toe, een mooie aanval over de linkerkant waarbij de prima spelende Rick Weerstand een mooie voorzet gaf op Martin Apperlo die de bal vanaf een meter of 12 in eens op z’n slof nam, helaas net naast. In de 15e minuut een volgende kans voor Tollebeek, Rik Loman kopte een bal door en Lars Sipma kwam daardoor alleen voor de keeper, hij schoot iets te gehaast waardoor ook deze bal naast ging.
    In de 20e minuut kwam TOP eigenlijk onverdiend voor doordat een lange crossbal niet goed werd verdedigd en de no 10 Roelof Jacob Booy alleen voor de keeper kwam en deze beheerst omspeelde en daarmee zijn eerste van deze middag maakte. Aangezien TOP met 2 spitsen speelde en Tollebeek 4 man achterin, zette coach Gert Vosjan dit om, hierdoor kreeg Tollebeek duidelijk meer greep op de wedstrijd. Robbie Bartelds kwam er centraal bij op het middenveld en Martin Apperlo schoof door naar de punt van de aanval. In de 29e minuut een enorme blunder van de keeper van Tollebeek, met de bal rustig aan de voet speelde hij een tegenstander aan op het randje van de 16, het was een koud kunstje voor de no. 10 om zijn tweede van de middag te maken. 2-0. Een domper voor de Tollebekers. Tollebeek bleef doorgaan met goede aanvallen opzetten, dit resulteerde in enkele mogelijkheden. Tot in de 43e minuut toen Marijn Brandsema een grote kans kreeg in de 16 op aangeven van Rick Weerstand, helaas schoot Marijn in het zijnet. Op slag van rust viel toch de verdiende aansluitingstreffer. Een prima voorzet van Rik Loman vanaf rechts werd door Martin Apperlo binnen gekopt, op een psychologisch zeer belangrijk moment. Ruststand 2-1.
    Na de rust kwam William van Otterloo in de ploeg voor de licht geblesseerde Henk Pit, hierdoor enkele verschuivingen op het middenveld. Tollebeek pakte meteen het initiatief en met gevarieerde aanvallen werd de verdediging van TOP onder druk gezet. Aangezien de verdedigers van TOP regelmatig een overtreding nodig hadden kon een gele kaart niet uit blijven. De aanvoerder van TOP, de linksback, maakte zijn zoveelste overtreding tegen Rik Loman en kreeg terecht de gele kaart. Ook Robbie Bartelds vocht een aantal verbeten duels uit op het middenveld. Dat lukte Robby ook in de 54e minuut en meteen speelde hij Martin aan die die de bal direct door paste naar Marijn die vanaf links eerst zijn directe tegenstander omspeelde en vervolgens de keeper en beheerst de 2-2 binnenschoot. Vijf minuten later keek Tollebeek alweer tegen een achterstand aan, een voorzet vanaf rechts werd niet goed verdedigd en midden voor het doel kon de aanvaller van TOP rustig een hoek uitkiezen 3-2. Tollebeek bleef doorgaan want wat betreft veldspel was het zeker de betere ploeg, in de 65e minuut een keihard schot van Marijn wat door de keeper met grote moeite onschadelijk gemaakt kon worden. In de 72e minuut was het toch raak, na een mooie combinatie tussen Rick Weerstand en Lars Sipma schoot de laatste vanaf een meter of 20 de bal verwoestend hard in de goal. 3-3. In de 84e minuut kreeg Tollebeek nog een vrije trap, maar helaas werd er niet meer gescoord. Wel maakte de aanvoerder van TOP nog een harde overtreding op Rik Loman en verdiende daarmee zijn 2e gele kaart, maar gelukkig voor hem hield de soms warrig fluitende scheids zijn 2e gele kaart op zak. Na een matige start van de wedstrijd heeft Tollebeek zich heel goed herpakt, maar eigenlijk verdiende Tollebeek de 3 punten meer dan TOP, maar daar kopen we niets voor. Eindstand 3-3. Volgende week nieuwe kansen uit tegen Bolsward ook een pittige tegenstander. Hopelijk reizen er weer veel supporters af om ‘onze Tollebeker boys’ aan te moedigen.